DECA PREDŠKOLSKOG UZRASTA: PROCENA KROZ POKRET, RITAM I DALKROZ METODU
DOI:
https://doi.org/10.53406/kd.v11i1.61Ključne reči:
celoviti razvoj, dete predškolskog uzrasta, kretne aktivnosti, Dalkroz metoda, ritamApstrakt
Kako se mozak deteta postepeno razvija, tako se stiču neke nove sposobnosti koje implicite utiču na razvoj motorike, govora, socio-emocionalni i kognitivni razvoj. Za svaki razvojni period postoje pokazatelјi koji okvirno pokazuju šta bi dete trebalo da ume u određenom uzrasnom periodu. Neizostavno je i delovanje iz okruženja, koje se realizuje radi unapređivanja razvoja deteta i dosezanja dobrobiti. Cilj rada jeste procena razvoja dece u odnosu na teoriju kognitivnog razvoja, kretnih sposobnosti i povezivanja pokreta sa muzikom. Na nivou različitih uzrasta dece iz uzorka istraživanja, prikazane su različite faze razvoja, kao i umeća i sposobnosti dece. Razvoj dece iz uzorka potvrđuje postulate teorije kognitivnog razvoja, što važi i za kretne aktivnosti dece, posebno u domenu krupne i fine motorike. Na pomenuto se nadovezuje uvođenje muzike kao stimulusa za pokret u skladu sa Dalkroz metodom. Deca su slušala muzičke interpretacije raznih muzičkih žanrova. Svako dete na uzrastu do 3 godine je na sebi svojstven način iskazivalo emociju koju je osećalo u datom trenutku tokom slušanja muzike, dok su starija deca pratila ritam uz jedinstvene pokrete.